Syndakataloger

Från Vad är sanning
Hoppa till navigering Hoppa till sök

Det vi kallar “syndakataloger” och “rättfärdighetskataloger” blev resultatet av syndafallet. Allt sedan Adam har människor försökt att ställa upp reglerna. Vi vet ju skillnaden mellan ont och gott!!! Eller hur???

Det blir en pendel som svänger mellan stor lagiskhet och stor laglöshet. Kanske sitter vi just nu i den tid när pendeln är på väg tillbaka från laglöshet till lagiskhet.

Kom då ihåg att varken laglöshet eller lagiskhet är Guds evangelium.

Hans evangelium är att du får bli frälst av nåd. Det betyder på klarspråk att dina överträdelser av Hans lag inte kommer att bestraffas, utan att du blir benådad.

Lagiskhet lägger till och drar ifrån, från Guds eviga bud. Resultatet blir alltid strängare och hårdare än Guds eviga bud.

Laglöshet förkastar helt Guds eviga bud.

Detta är evangelium och nådens budskap till oss alla: “Du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av all din kraft och av allt ditt förstånd, och din nästa såsom dig själv. Om ni håller mina bud, förblir ni i min kärlek, så som jag har hållit min Faders bud och förblir i hans kärlek. Mina får hör min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Och jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig i evighet förgås, och ingen skall rycka dem ur min hand. Min Fader, som har gett dem åt mig, är större än alla, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. Jag och Fadern är ett.

Då tog judarna åter upp stenar för att stena honom. Många goda gärningar från Fadern har jag låtit er se. För vilken av dem vill ni stena mig? Det är nog för lärjungen att det går med honom som med hans lärare, och för tjänaren att det går med honom som med hans herre. Har man kallat husets Herre för Beelsebul, hur mycket mer skall man å inte kalla hans tjänare så.